Hvordan tjene penger på Sosiale Medier ?
Tjene penger på sosiale medier ?
Innholdsskapere blir anerkjent og belønnet for innsatsen. Du har nå muligheten til å tjene penger på innholdet ditt direkte fra kanalen det deles på.
Selv om du ikke gjør sosiale medier til din fulltidsjobb, kan du bruke inntektene du får til å reinvestere i innholdet ditt og ha det enda mer moro. Så kom i gang med å lage og dele på tvers av de sosiale medieplattformene vi har listet opp ovenfor, og begynn å tjene direkte fra kilden!
1. SnapChat
I følge CNBC betaler Snapchat opptil 1 million dollar per dag for innhold laget på plattformen. Snapchat-brukere kan sende inn sine beste snaps til Spotlight, en underholdningsplattform som deler denne typen innhold over hele verden.
Innholdet modereres og vil bli delt dersom det oppfyller Snapchats krav. Dette betyr at andre brukere kan finne snappen din i både historier og søkeresultater.
Hvis snappen din blir viral, vil appen varsle deg om at du er kvalifisert til å motta en Spotlight-utbetaling. Du kan tjene flere utbetalinger, men ifølge Snapchat Support er denne tjenesten kun tilgjengelig i utvalgte land. Siden den opprinnelige lanseringen har ordningen vokst til å omfatte land som India, Mexico og Brasil. Hvis Spotlight ennå ikke er tilgjengelig i landet ditt, er det en god sjanse for at det blir det snart.
2. TikTok
Skapere underholder, inspirerer og uttrykker seg selv, og TikTok støtter og belønner disse personene for deres innsats.
For å være kvalifisert til å delta, må du oppfylle spesifikke demografiske krav og legge ut originale videoer i tråd med appens retningslinjer for fellesskapet. Du må også ha minimum 10 000 autentiske følgere og 100 000 ekte videovisninger de siste 30 dagene.
Hvis du oppfyller kravene ovenfor og bor i enten USA, Storbritannia, Tyskland, Italia, Frankrike eller Spania, kan du søke ved å klikke på Skaperverktøy i innstillingene dine i appen. Midlene beregnes ved å kombinere flere elementer, inkludert synspunkter og engasjement.
TikTok-brukere som tjener fra Creator Fund har et dashbord med estimerte midler og kan ta ut disse 30 dagene etter at måneden er slutt. Midlene betales til brukerens foretrukne betalingsmetode, enten Zelle eller PayPal.
3. YouTube
Som skissert i et innlegg på den offisielle YouTube-bloggen, er YouTube Shorts Fund verdt 100 millioner dollar og blir distribuert i 2021 og 2022. Kvalifisering er åpen for alle som lager unikt YouTube Shorts-innhold for fellesskapet.
YouTube vil nå ut til skaperne som genererer flest visninger og engasjementer hver måned for å belønne dem for videoene sine. YouTube-brukere kan forberede seg på YouTube Shorts-funksjonen ved å lese seg opp på reglene og lære hvordan de bruker plattformen.
Skapere på YouTube kan også tjene penger på langformat videoinnhold.
Antall abonnenter og antall visninger du har, påvirker hvor mye du kan tjene på YouTube. Når du når 1000 abonnenter og har 4000 offentlige setimer i løpet av de siste 12 månedene, kan du begynne å generere inntekter.
Du kan lese en oversikt over kvalifisering for YouTube-inntektsgenerering på Creator Academy-nettstedet. Vær oppmerksom på at hvis du er en skaper som bor i Russland, vil du ikke kunne opprette kontoer på AdSense, AdMob og Google Ad Manager i lys av krigen mellom Russland og Ukraina.
4. Instagram
For å vise økonomisk støtte til en innholdsskaper på Instagram, kan brukere kjøpe merker under direktesendte videoer. Dette lar fansen vise sin støtte mens de deltar i en direktesending. Instagram har lenge vært en flott sosial medieplattform hvis du er interessert i å tjene penger via affiliate markedsføring og sponsede innlegg. Likevel lar merkefunksjonen deg tjene basert utelukkende på innholdet ditt.
Disse merkene vises ved siden av brukernavnet gjennom hele videoen, slik at seerne kan bidra når som helst. Når noen kjøper et merke, vil de skille seg ut i kommentarfeltet og få tilgang til tilleggsfunksjoner. Disse inkluderer plassering på en skapers liste over merkeholdere, sammen med en spesiell hjertefunksjon.
5. Twitter
Twitters Tips Jar er en måte å motta og vise støtte på appen ved å bruke penger. I hovedsak kan Android- og iPhone-brukere sende og motta tips. Denne funksjonen er for øyeblikket tilgjengelig for en rekke brukere, inkludert skapere, journalister, eksperter og ideelle organisasjoner.
Twitter Tips Jar er foreløpig kun tilgjengelig for engelskspråklige brukere. Imidlertid tar plattformen sikte på å utvide til andre språk i fremtiden. Å bruke Twitters Tips-funksjon er veldig enkel og gir deg mer insentiv til å bruke tid på Twitter.
Du kan se om en bruker har aktivert funksjonen ved å se etter Tips Jar-ikonet ved siden av Følg-knappen på en konto. Når du trykker på ikonet, får du tilgang til betalingstjenester og plattformer som PayPal, Patreon, Cash App og mer. Så det er enkelt å sende og motta penger. Du kan til og med koble Tips Jar med en Strike-lommebok for å sende og motta Bitcoin, noe som er nyttig hvis du prøver å bygge kryptorikdommen din.
6. Clubhouse
Clubhouse pays users with the Creator First accelerator program. All users can send payments, and the app will pay the full amount to the creator—without taking a cut. Sending payments to Clubhouse creators is simple to do, making it highly convenient for creators and general users.
Clubhouse plans to roll out more monetization options in the future, each of which aims to further reward creators for their efforts and creative ideas. Keep an eye out for developments!
7. Facebook
Facebook is helping content creators diversify revenue by offering tools and support to those who build communities on the app. There are several ways to earn money from Facebook, from in-stream ads to branded content, as well as fan subscriptions and groups.
Monetization on Facebook is available for those with a business page, though the content must adhere to the company’s monetization rules. Earnings are determined based on the advertiser, the video view count, and subscription funding.
There are plans in the pipeline to introduce monetization opportunities to the Stories feature. This would include ads that include stickers, and creators would get a portion of the resulting revenue.
8. Pinterest
Pinterest’s Creator Fund is limited to a small number of creators from underrepresented communities in the US. This support includes strategy consultations, an advertising budget, and compensation for content creation.
In total, this fund will help 18 creators identified by Pinterest across various industries. Currently, the Creator Fund is closed for applicants, but they mention it as a ‘cycle’, so they will likely open up the Creator Fund applications again in the future.
9. Twitch
Twitch-strømming og videospill går hånd i hånd – og gir millioner av seere og kringkastere en måte å samhandle og dele kreativt innhold med andre. Streaming har eksplodert i popularitet nylig, med Twitch som den mest brukte plattformen for videospillsendinger. Men hva er egentlig Twitch? Og hvordan fungerer det? I denne veiledningen går vi ned alt du trenger å vite om plattformen.