Hvordan sette opp en netthandel (nettbutikk) løsning ?
Hvis du er ny i verden av netthandel og ønsker å gå inn i e-handel for første gang, kan det kreves mye læring. Det er ikke umiddelbart åpenbart hva som kreves for å få en ny nettbedrift ut av tegnebrettet og i produksjon.
Vi tar deg gjennom ni grunnleggende trinn du må vurdere når du setter opp et helt nytt e-handelsnettsted.
1. Bestem deg for et merke
Før du starter eventyret ditt innen e-handel, må du bestemme deg for et merkenavn. Dette merket vil gjenspeiles i domenenavnet du velger og kjøper for nettstedet ditt.
Det er bokstavelig talt hundrevis av blogginnlegg skrevet om å skape en merkevare. Hvis du har tid (og ressurser), er det veldig mulig at du kanskje vil (eller allerede har) engasjere deg i tjenestene til et merkevarebyrå for å bygge historien din.
Når du oppretter merkevaren din, her noen grunnleggende trinn som vil hjelpe.
- Undersøk din målgruppe og identifiser hovedkonkurrentene dine
- Bestem deg for ditt fokus og din personlighet
- Velg bedriftsnavnet
- Lag et merkeløfte
- Lag utseendet til merkevaren (logo, farger, font)
- Distribuer merkevaren din på tvers av din digitale eiendom
2. Sikre ditt domenenavn
Så du har et navn (merkenavn) for den nye virksomheten din, nå er du klar til å komme deg videre og kjøpe domenenavnet.
Domenenavn kan kjøpes gjennom hostingselskaper eller domeneregistratorer. Mange hostingselskaper tilbyr også sine egne nettbyggerpakker, så vær forberedt på å gjøre mye research. Hvis du på dette stadiet bare ønsker å sikre domenenavnet til merkevaren din, så er det greit. Du har alltid muligheten til å flytte domenenavnet ditt til en annen leverandør på et senere tidspunkt. Nøkkelen på dette stadiet er det sikre domenenavnet du ønsker.
Hvor er målmarkedet?
Et poeng å vurdere er målmarkedet for det nye domenet. Vil du målrette deg mot ditt lokale publikum eller et nasjonalt eller til og med internasjonalt?
Hvis du målretter mot flere regioner eller land, må du kjøpe mer enn ett domenenavn, eller kan du levere alt gjennom ett enkelt domene på et ikke-landsspesifikt toppnivådomene (TLD)?
Hva skjer hvis du ikke kan sikre ditt førstevalgs domenenavn?
Hvis du ikke kan sikre .co.uk (eller .com)-versjonen, er det andre varianter tilgjengelig for deg. La oss si at du har startet en matleveringsvirksomhet under koronaviruspandemien, og du ønsker å kjøpe domenet ‘fooddelivery.co.uk’. Når du ser, finner du at domenet allerede er tatt. Hva gjør du? Du kan prøve en variant av det foretrukne navnet. For eksempel kan du være i stand til å sikre ‘fooddelivery.online’, i dette tilfellet fungerer domenet. Noen registrarer gir alternative forslag. Du kan også finne at du blir presentert med andre tilgjengelige domeneutvidelser.
3. Velg riktig e-handelsplattform
Å velge riktig e-handelsplattform som nettstedet ditt skal kjøres fra er en avgjørende beslutning. Å endre plattformen på et senere tidspunkt kan være en svært tidkrevende og kostbar operasjon hvis du har tusenvis av produkter å flytte.
Det er tre nøkkeltyper du kan velge mellom, som varierer i kompleksitet, pris og hastighet til markedet:
- Programvare som en tjeneste (SaaS)
- Hyllevare programvare
- Skreddersydd løsning
Det er et stort utvalg av e-handelsplattformer tilgjengelig, i form av Software as a Service (SaaS) butikkfronter, hyllevare eller skreddersydde løsninger. Hver har sine egne fordeler og ulemper. Når du velger et alternativ, tenk på etterspørselen du forventer og hvor mange SKUer du vil ha på systemet for produktbeholdningen din.
Hvis du har et relativt lite sett med produkter, kan det være mer kostnadseffektivt å prøve å bruke en av SaaS-leverandørene. Som med alt, er det alltid fordeler og ulemper.
Programvare som en tjeneste (SaaS)
Vanligvis den raskeste og billigste veien til markedet.
For en liten månedlig betaling kan en aspirerende nettforhandler sette opp en netthandel relativt raskt. Leverandører som Shopify.com eller Bigcommerce.com tilbyr enkle å konfigurere malbygg med en konfigurerbar frontend-presentasjon.
Disse løsningene er flotte for å dyppe tåen i vannet og finne ut hvordan e-handelsverdenen fungerer. Det er veldig raskt å sette sammen en nettside som ser profesjonell ut og fungerer bra. Imidlertid er plattformene sterkt malt og å gjøre justeringer på nettstedet ditt for å legge til i storskala tilpasning er ikke et alternativ. Det er lite å skille mellom de forskjellige e-handlerne på disse plattformene.
4. Et sikkert (SSL) sertifikat er absolutt
Hvis du ikke bruker en ferdigpakket e-handelstjeneste, må du ved siden av domenenavnet også få et SSL-sertifikat.
Et SSL-sertifikat er nødvendig for å sikre kommunikasjon mellom en besøkendes nettleser og webserveren som er vert for nettstedet ditt. Det er mange leverandører av SSL-sertifikater.
Alternativt vil mange hostingselskaper ta seg av SSL for deg, slik at du kanskje kan kjøpe gjennom webverten din. Kostnadene varierer mellom leverandører, og du må registrere domenenavnet ditt før du kan kjøpe et SSL-sertifikat.
Viktige årsaker til at SSL-sertifikater nå er et nøkkelkrav
- Sertifikatet skaper en sikker, kryptert forbindelse mellom webserveren og brukernes nettleser, og beskytter dermed brukerinformasjon
- Viser tillit (og en “hengelås”) i adressefeltet
- Unngår avlytting av sensitiv brukerinformasjon
- Vil beskytte alle hoveddomener og underdomener
- Er den foretrukne protokollen for all nettrafikk, ikke bare transaksjonsbesøk
For et e-handelsnettsted kan det hende at noen leverandører krever et Extended Validation SSL-sertifikat (EV). Mens SSL-sertifikater som Domain Validation (DV) og Organization Validation (OL) begge er gyldige, gjør sertifikatleverandøren med EV-versjonen en grundig bakgrunnssjekk av organisasjonen som ber om det. Dette er for å sikre at operasjonen er legitim og anerkjent, det er premiumversjonen av et SSL-sertifikat.
5. Velg riktig hosting-pakke
Alle nettsteder må sitte på en server et sted (selv skybasert hosting er fortsatt serverbasert, det er bare ikke serveren din).
Budsjett kan spille en rolle i det endelige valget. Å velge riktig vertspakke er viktig av mer enn én grunn:
Nettstedets hastighet
Å være vert for nettstedet ditt i det samme landet som du selger til, kan ha innvirkning på hvor raskt nettstedet lastes. Hvis du selger til et multinasjonalt marked, bør du vurdere bruken av et innholdsleveringsnettverk (CDN) for å lokalisere nettstedet ditt til forskjellige målland.
Oppetid og ytelse
Påliteligheten til verten for å holde nettstedet i gang er avgjørende. Hvis nettstedet bruker halvparten av tiden offline, tar du ingen bestillinger.
På enkelte tidspunkter av året, som for eksempel jul, vil etterspørselen på nettstedet ditt (forhåpentligvis) øke betydelig. Det er viktig å forstå hvordan den ekstra trafikken vil øke belastningen på nettserveren din og hvilken innvirkning det kan ha på nettstedets ytelse. For mye trafikk kan til og med føre til at serveren snubler og krasjer, slik at nettstedet ditt blir offline. Skyvertsløsninger er et godt alternativ for å håndtere økende etterspørsel, da det er mulig å skalere serverkapasiteten opp i takt med etterspørselen.
Delte vertsmiljøer
Hvis du vurderer delt hosting som et alternativ for e-handelssiden din, så tenk om igjen. Siden du ikke har noen måte å kontrollere hvem som er vert på samme server som deg, er det ikke en god idé å gå inn i delt hosting – du vil ikke kunne opprettholde kontrollen over sikkerheten til nettstedets miljø.
De andre selskapene som hoster nettsidene deres på en delt server er kanskje ikke like flittige i sikkerhetsprosedyrene og kan uforvarende gi en hacker en bakdør til nettstedet ditt. Et datainnbrudd kan være svært forstyrrende for virksomheten din, ødelegge ryktet ditt på nettet og la kundenes personlige opplysninger være åpne for alle som bryr seg om å se.
De fleste webverter vil kunne tilby betalingskortindustri (PCI)-kompatibel hosting for en e-handelskunde.
Hvis du sannsynligvis vil gå nedover SaaS-ruten, trenger du ikke å bekymre deg for hosting, da leverandører som Shopify automatisk vil gi deg et skybasert miljø som en del av oppsettet.
Viktige krav til e-handelsvert å vurdere
- Støtte for din valgte programvare
- Database skalerbarhet
- Resultatstyring
- Sikkerhet
- Administrativ kompleksitet
- Tilgang til feilloggfiler
Det anbefales at du undersøker en hosting som passer organisasjonens behov.
6. Sikre en internettforhandlerkonto (IMA)
For å ta penger på nettet, må du sikre deg en internettklar bankkonto kalt en internetthandlerkonto (IMA).
Internett-forhandlerkontoer skiller seg fra vanlige selgerkontoer ettersom du ikke har direkte tilgang til innsamlede midler før de er godkjent av banken. Hvor lang tid det tar for midlene å fjerne vil variere avhengig av den oppfattede risikoen knyttet til virksomheten din.
Det er to nøkkelmetoder for å få en IMA:
High street banker kan sette opp disse kontoene for deg, selv om de har en rekke krav som du må oppfylle for å kvalifisere for en konto.
Gjennom en nettbasert betalingstjenesteleverandør som kan utstede en IMA på vegne av en bankpartner
Begge har et nivå av gransking og virksomheten vil bli vurdert og en evaluering utført før godkjenning av en IMA.
Nøkkelinformasjon du vil bli bedt om inkluderer:
- Forretningsplan
- Nettsted
- En oversikt over produktet og tjenestene
- Detaljer om nøkkelleverandører
- Leveringsbestemmelse
- En kopi av online vilkår og betingelser
7. Velg en betalingstjenesteleverandør (PSP)
Hvis du skal velge en SaaS-løsning som Shopify, vil du benytte betalingsløsningene deres. Hvis du bygger nettstedet ditt via en løsning som Magento eller bygger en skreddersydd løsning, må du vurdere en betalingstjenesteleverandør (PSP).
Når du har en IMA for virksomheten din, må du velge en betalingstjenesteleverandør (PSP), ellers kjent som en betalingsbehandler eller betalingsgateway.
Noen banker vil foreslå en PSP når de utsteder selgerkontoen, men hvis det er mulig, lønner det seg å shoppe ettersom gebyrsatsene varierer mellom dem: det er nesten alltid mulig å finne en billigere avtale.
De fleste PSP-er lar deg velge om du vil bruke betalingssidene deres, eller være vert for sidene i kassen din.
Selvhosting kan gi en mer sømløs betalingsopplevelse, men kan føre til økt risiko for sikkerhet og kreve ulike nivåer av samsvar fra PCI.
Viktige PSP-er inkluderer:
- PayPal
- Stripe
- Sage Pay
8. GDPR og vilkår og betingelser
Når du setter opp din nye e-handelsvirksomhet, ikke glem General Data Protection Regulation (GDPR) og sørg for at nettvirksomheten din har robuste vilkår og betingelser.
Nøkkelelementer du må vurdere inkluderer:
- Personvernerklæring
- Retningslinjer for informasjonskapsler
- Vilkår og betingelser
- Retningslinjer for akseptabel bruk
tilgjengelighet - Søk juridisk rådgivning fra et anerkjent advokatfirma med ekspertise innen databeskyttelse og overholdelse. Sett databeskyttelse i hjertet av virksomheten din og sørg for at teamet ditt er klar over dine forpliktelser etter hvert som virksomheten vokser.
9. Løpende digital markedsføring
Når du er i gang og klar til å ta imot bestillinger, må du lede besøkende til nettstedet. Oppsett var den enkle delen, nå går du inn i en annen fase av virksomheten. Det følgende gir en smak av de pågående vurderingene av digital markedsføring du må tenke på.
Grunnleggende hensyn til digital markedsføring inkluderer:
SEO
Organisk søk er et stort emne. Har du på basisnivå laget optimale sidetitler og metabeskrivelser? Er innholdet ditt unikt? Er bildene dine optimalisert og navngitt riktig? Har du et XML-nettkart? Inkluderer nettstedet ditt produktoppmerking? Dette er grunnleggende aspekter ved SEO som vil hjelpe bedriften din å begynne å generere trafikk fra Google og Bing
Har du fått tilgang til data fra Google Search Console (GSC) slik at du kan forstå hvilke nøkkelord nettstedet ditt er synlig for og antall klikk som mottas? Søker brukere etter merkevaren din?
Har du vurdert hva din SEO-strategi vil være? Hvordan vil du lage innhold basert på behovene til brukeren? Hvordan vil du bestemme søkehensikten? Trenger du eller teamet ditt SEO-trening eller hjelp med å lage en SEO-strategi?
Epost markedsføring
Hvilke forholdsregler har du tatt for å samle inn brukere-e-postadresser? Hvilken tillatelse vil du ha for å korrespondere med kunder, potensielle kunder? Hvor ofte vil du korrespondere med dem? Hvordan vil du segmentere brukerne dine og levere personlig tilpasset e-postkommunikasjon? Hvilken programvare vil du bruke?
E-post er fortsatt en viktig del av den totale digitale markedsføringsmiksen og bør ikke ignoreres
CRM
Hvordan bygger du et syn på brukerne dine? Hvor mange ganger kommer de tilbake? Hvordan engasjerer de seg med merkevaren din? Hvem er dine beste kunder? Hva var de siste sidene de så på? Hvor kommer kundene dine fra? Ikke bare når det gjelder nettkanaler, men også geografisk?
Ved å bruke et Customer Relation Management-system kan en virksomhet bygge et bilde av brukere og segmentere dem basert på behov
Betalt søk
- Å bygge organisk trafikk fra SEO-aktivitet tar tid, betalt søk gir bedrifter muligheten til å drive trafikk så snart et nettsted er live
Hvem skal passe på det betalte søket ditt? Hvor mye budsjett bør du sette av? Hva ville være en god samtalefrekvens? Hva vil være en akseptabel kostnad for å konvertere en besøkende til en kjøper? Hvordan vil du ta lærdommen fra betalt søkeaktivitet og bygge det inn i din digitale strategi? - Vil du fokusere innsatsen utelukkende på Google? Bør du vurdere Bing også? Hva med Facebook eller Insta? Vet du hvor publikum er og hvordan du kan engasjere dem?
- Vil du retargete brukere som har blitt eksponert for merkevaren din, men som ennå ikke har engasjert deg i det?
Betalt søk kan levere umiddelbar trafikk. Å sette opp en Google AdWords-konto er relativt enkelt, og i løpet av få minutter kan du lede trafikk til nettstedet ditt gjennom denne kanalen.
Har du informasjon om hvilke vilkår konkurrenter byr på?
- SEMRush er et nyttig verktøy for å få kunnskap om hva konkurrentene dine gjør.
For mer hjelp, se våre opplæringskurs for betalt søk
Sosiale medier
Har du sikret merkevarekontoer på viktige plattformer?
- Hvilke plattformer er riktige for målgruppen din? Facebook, Instagram, Twitter og Pinterest har alle sin egen enorme brukerbase og kan hjelpe deg med å drive trafikk til nettstedet ditt, men du må vurdere hva slags innhold publikumet ditt vil koble seg til
- Hvor ofte vil du legge ut innhold? Hvilken tid på dagen er optimal for å legge ut meldinger til publikum?
- Finnes nøkkellogoer for sosiale medier på nettstedet ditt? Til gjengjeld har du lenker til nettstedet ditt fra sosiale medier-eiendommer?
- Er det enkelt for besøkende å dele informasjon fra nettstedet ditt?
- Nettstedsporing
- Google Analytics er et gratis verktøy som lar nettstedeiere måle annonseringsavkastning samt spore nettstedtrafikk, opprinnelsen og hvordan brukere samhandler med nettstedet
- Det kan være lurt å vurdere å sette sammen en måleplan eller ta grunnleggende Google Analytics-opplæring for å forstå hvordan du bruker plattformen til å forbedre virksomheten din
Når det grunnleggende er på plass, og etter hvert som den digitale modenheten vokser, kan behovene dine utvikle seg til å trenge hjelp med:
- Kundeopplevelse (CX)
- Brukeropplevelse (UX)
- Optimalisering av konverteringsfrekvens (CRO)
- Personalisering
Selv om en godt optimalisert plattform vil bli lagt merke til av søkemotorer, er det nødvendig å aktivt markedsføre nettstedet ditt for å trekke inn relevant trafikk som er nødvendig for å generere bestillinger. Det er viktig å planlegge din digitale markedsføringsaktivitet, raskt forstå hva som driver interesse og salg, og sette av et budsjett for å bidra til å markedsføre nettstedet ditt på lengre sikt.