Hvordan tjene penger som Freelancer ?

Tjene penger som freelancer

Raske suksess i freelancing-verdenen kommer ved  MYE strategisk posisjonering, mange timer med hardt arbeid og god timing.

Hvis du er klar til å ta det seriøst med å frilanse og multiplisere inntekten din som selvstendig næringsdrivende, her er mine tolv beste tips for å tjene mer i løpet av ditt første år med frilansjobber.

1. Velg en nisje

Hvis målet ditt er å starte frilansing, kan du føle deg klar til å ta HVERT lønnet arbeid på Fiverr eller Upwork du kan få tak i. Men etter hvert som du kommer dypere inn i frilanskarrieren din, må du begynne å være mer strategisk når det gjelder typen arbeid du gjør og kundene du tar på deg.

Du tenker kanskje: Hvordan kan det å bli kresen med frilansarbeidet jeg gjør hjelpe meg med å tjene MER penger?

Når du spesialiserer deg på et ferdighetssett, blir du en ekspert på et spesifikt felt, og eksperter kan kreve mer for sine spesialiserte tjenester (det er ekspert- og pro-kategorier på Upwork og Fiverr også).

Etter min mening er den eldgamle debatten om du bør være spesialist eller generalist (åpnes i en ny fane) når du starter frilanskarrieren, ikke engang verdt å tenke to ganger på.

Tjene penger som freelancer

Hvis du var en potensiell kunde og du trengte noen til å fikse e-postmarkedsføringen din slik at folk faktisk registrerer seg, skriver annonser som overbeviser folk om å kjøpe, eller bare oppdaterer den utdaterte nettsiden din, vil du heller ansette noen som er en ekspert, eller en person som er en proff på å gjøre én ting og gjøre det bra? Jeg velger spesialisten hver gang.

Når det kommer til min egen erfaring, har det å velge å spesialisere seg som innholdsmarkedsføringskonsulent – ​​i motsetning til å være en generell digital markedsfører for utleie – vært den beste enkeltavgjørelsen jeg har tatt med frilansvirksomheten min.

Fordi jeg har bygget mitt rykte hos kunder som en talentfull innholdsmarkedsfører i løpet av de siste årene og ofte engasjerer meg med innholdsmarkedsføringsinnhold på ulike sosiale mediekanaler, har jeg klart å stige til toppen av min nisje på relativt kort tid av tid. Bortsett fra bloggen min og eksisterende kundehenvisninger, har den nest mest konsekvente kilden til nye kunder vært fra bedriftseiere som har søkt spesifikk eksperthjelp gjennom både Google og sosiale søk.

For å utvide dette eksemplet til andre felt, se for deg at du nettopp har startet som nettutvikler – du kan komme inn i en nisje som å migrere blogger til WordPress. Det betyr at når noen søker etter «hjelp med å migrere en blogg til WordPress», kan de finne deg. Dette fungerer også for grafiske designere: du kan lage grafisk design spesielt for WordPress.

Hvis du velger riktig nisje, kan det virkelig lønne seg å bestemme seg for å spesialisere seg og legge litt innsats i å merke deg selv som en ekspert innenfor din nisje i årene som kommer.

2. Få oversikt over tjenestetilbudene dine

En viktig beslutning du må ta tidlig i frilanskarrieren din er hva du gjør og hva du ikke gjør.

Jo mer spesifikk du kan være om hvilke tjenester du tilbyr, jo bedre. Ikke bare vil det hjelpe deg med å merke deg selv, det vil tillate deg å kontrollere hvordan potensielle kunder oppfatter deg og gi deg muligheten til å fortsette å bygge porteføljen din i den retningen du ønsker å bevege deg i.

Hvis du ønsker å fokusere på å bli en ettertraktet, høyt betalt Ruby on Rails-utvikler, bør du ikke engang vurdere kontraktstilbud for å tilpasse WordPress-temaer eller designe brukeropplevelsen for en kommende app.

Mens de kortsiktige fordelene med jevnt arbeid er fristende (og noen ganger nødvendig), vil det å ta på seg prosjekter som ikke bringer deg nærmere det endelige målet ditt om å bli best på feltet ditt, bare distrahere og forsinke deg fra å gjøre meningsfull fremgang.

3. Definer hvordan din ideelle klient ser ut

Før du kan gå ut og begynne å lete etter kunder, må du utvikle et klart bilde av hvem du kommer til å jobbe best med. Ønsker du å bygge nettsider for småbedriftseiere, skape et navn for deg selv ved å blogge som en profesjonell blogger, jobbe som tekstforfatter, være med på utvikling av nye funksjoner for oppstart av teknologi med høy vekst, eller ta på deg langsiktige kontrakter med bedriftsstørrelser selskaper? Eller kanskje du vil jobbe spesifikt for merkevarer og kunder med verdier som stemmer overens med dine osv.

Å gjøre disse klare skillene mellom hvem og hvilken type virksomhet du målretter mot vil være avgjørende for å effektivt presentere tjenestene dine.

For å definere nøyaktig hvem dine ideelle frilanskunder skal være (og hvordan du begynner å finne dem), still deg selv disse spørsmålene:

  • Hvilken type virksomhet har problemene jeg løser med tjenestene mine?
  • Har bedriften jeg ønsker å jobbe med råd til å ansette meg?
  • Hvilke demografiske trender kan jeg identifisere om beslutningstakerne i den typen virksomheter jeg målretter mot? Tenk: alder, kjønn, geografisk plassering, nettsteder de besøker og deres personlige interesser.

Fordi jeg vet at jeg vil bli mer engasjert og jobbe mest effektivt med mindre oppstartsteam som jobber med prosjekter jeg personlig kan forholde meg til, har jeg proaktivt valgt å gjøre omfanget av potensielle kunder begrenset. Ved å jobbe med lignende oppstartsteam kan nye potensielle kunder jeg målretter mot innenfor min nisje, umiddelbart forholde meg til meg, og ha tillit til at jeg også vil kunne gjenskape resultatene mine for deres virksomhet.

4. Lag en porteføljeside av høy kvalitet

Det sier seg selv at en av de beste måtene å demonstrere dine tekniske ferdigheter på er ved å ha en fantastisk porteføljeside (åpnes i en ny fane) av din egen. Hvis du vil bli tatt på alvor som ny frilanser, trenger du et nettsted som:

  • Viser din ekspertise.
  • Fremhever relevante tidligere erfaringer.
  • Viser hvem du er.
  • Inkluderer kontaktinformasjonen din slik at potensielle kunder enkelt kan finne deg.

En fantastisk portefølje kan virkelig hjelpe deg hvis du ikke har mye jobberfaring eller attester for å bevise at du kan tingene dine. (Les mer om det her: 11 høytbetalende jobber i teknologi – ingen erfaring kreves.)

Hensikten med porteføljen din er å utdanne, vekke interesse og overbevise potensielle kunder om at de vil velge deg for deres tekniske behov. Derfor er det verdt å investere tid i å bestemme seg for hva som skal vises i porteføljen din og hvordan den skal vises – før du begynner å lete etter nye prosjekter.

Når porteføljesiden din er oppe, begynn å inkludere en lenke til nettstedet i e-postsignaturen din og på sosiale profiler.

5. Begynn å frilanse før du slutter i dagjobben

Jeg er en stor fan av å starte en frilansvirksomhet mens du beholder dagjobben din (eller jobber deltid), i motsetning til å umiddelbart drive selvstendig næringsvirksomhet.

I tillegg til at det tar lang tid å lage et porteføljenettsted av høy kvalitet, bygge din personlige merkevare og legge til porteføljen din, er det en god idé å ha noen faste frilanskunder på vaktlisten før du tar bort sålen din. inntektskilde.

Jeg anbefaler å øke biinntekten din til minst 50–75 % av den totale nåværende inntekten din før du forlater heltidsjobben, avhengig av risikotoleransen din.

Å administrere en stram tidsplan, stor arbeidsmengde (inkludert krevende frilansprosjekter) og være ansvarlig for kundeleveranser med begrensede tidsressurser vil lære deg raskt hvordan det er å drive din egen virksomhet.

Den andre fantastiske fordelen med å plukke opp frilanskunder mens du fortsatt jobber fulltid, er at du kan være selektiv. Du trenger sannsynligvis ikke absolutt pengene. Dette setter deg i en posisjon til å avslå arbeid som enten ikke lønner seg nok til å rettferdiggjøre tidsinvesteringen din, eller som du ikke er genuint interessert i.

Dette er to punkter du må være fast på hvis du vil være lykkelig når du frilanser på heltid.

Tjene penger som freelancer marketing

6. Oppgrader ferdighetene dine

Den beste måten å rettferdiggjøre høyere timepriser? Sørg for at du har imponerende ferdigheter som er etterspurt.

Øv deg på å bruke de nye ferdighetene dine ved å bygge de typene prosjekter du til slutt ønsker å få betalt for å jobbe med. Enten det er WordPress-nettsteder, mobilapper eller noe helt annet, for eksempel grafisk design, copywriting osv., jo mer du kan differensiere deg blant et hav av konkurranse med kule sideprosjekter og eksempler som vil tiltrekke potensielle kunder, jo bedre.

Og husk at selv om høyt trente frilansere kan få mye mer betalt for arbeidet sitt, trenger du ikke gå tilbake til skolen for en BS i informatikk for å komme på toget. Å ta nettkurs som et Skillcrush Front End-utviklingskurs kan få deg på rett spor og sette deg til å styre utdannelsen din.

7. Bygg din troverdighet

Det er mange måter å bygge din troverdighet innenfor din bransje.

Bortsett fra å lage blogginnhold av høy kvalitet og samarbeide med bemerkelsesverdige påvirkere i bransjen din, kan du skrive en e-bok, lage et nettkurs og stille opp taleengasjementer for å begynne å øke synligheten din innenfor din nisje.

Du kan også bygge opp porteføljen din på frilansplattformer og freelance-konsertnettsteder ved å jobbe for en litt lavere timepris for å starte, og øke den etter hvert som du får mer erfaring.

Disse troverdighetsforsterkerne kan hjelpe deg å legge til listen over prestasjoner som du kan fremheve på porteføljen din og samtidig demonstrere kunnskapen din for flere potensielle kunder å se. Jo bredere du kan kringkaste budskapet ditt, jo mer innflytelse vil du bygge innenfor din nisje.

8. Bestem din prissetting

Selv om det å bestemme seg for hvor mye du skal betale for frilanstjenestene dine er et stort skritt mot å bestemme din oppfattede verdi, må du sørge for at du belaster nok til å skape et bærekraftig og komfortabelt liv.

De fleste kunder vil ikke nøle med å betale høyere priser for en frilanser som gir dem et utrolig førsteinntrykk og selger dem på evnen til å levere resultater av høy kvalitet.

Så lenge jeg fortsetter å levere konsekvent verdi til kundene mine (utover deres forventninger), har jeg ingen problemer med å sette og opprettholde høye priser for tjenestene jeg tilbyr.

Før du setter prisene dine til et minimum du må kreve for å dekke dine økonomiske behov, bør du vurdere den faktiske verdien du vil skape for potensielle kunder og sørge for at du ikke legger igjen penger på bordet.

Du kan alltid øke prisene i fremtiden og håpe at kunden din forblir om bord, men hvis du starter på et prispunkt du allerede er begeistret for, vil det være mye større sannsynlighet for at du overleverer og fortsetter å øke verdien din. framover.

9. Utnytt nettverket ditt for introduksjoner

En av de mest effektive måtene å få høyere kvalitet og bedre betalt frilansarbeid på er å utnytte dine eksisterende nettverk. Enten det er å gi dine faktiske venner og tidligere medarbeidere frilanshjelp, eller bruke deres forbindelser til å gjøre varme introduksjoner til selskaper du ønsker å jobbe med, er dette et flott alternativ til å kontakte potensielle kunder.

Hver gang jeg oppdager en frilansmulighet jeg ønsker å forfølge på Angel.co, CloudPeeps eller andre steder, gir jeg meg selv 10–15 minutter til å undersøke selskapet, finne mitt ideelle poeng kontakt, og gjør litt lekser om jeg har en gjensidig forbindelse på LinkedIn, Twitter eller Facebook før jeg tar kontakt med en kald e-post.

Hvis jeg har en gjensidig kontakt, tar jeg kontakt med vennen min (bare hvis jeg faktisk er venn med dem) og spør om de har noe imot å sende en e-postintroduksjon på mine vegne.

Denne tilnærmingen, der mitt første inntrykk blir støttet av en anbefaling fra noen min potensielle klient allerede kjenner, har konsekvent gitt meg høyere respons og nærhetsrater.

10. Perfekt din pitching

Det er en kunst og vitenskap å vise frilanstjenestene dine til nye kunder.

Å få nye kunder er ikke bare et spørsmål om å lage et fantastisk frilansforslag. Suksessen din avhenger av hvordan du velger nye jobber, hvordan du plasserer verdiforslagene dine og hvor mye forskning du gjør på forhånd.

Jeg har vunnet nye spillejobber rett og slett fordi jeg tydeligvis har lagt ned mer tid og krefter på å undersøke selskapet, bestemme deres behov og gi enorm verdi på forhånd i form av innsiktsfulle anbefalinger før jeg i det hele tatt diskuterer betaling. I freelancing-verdenen vil mye av suksessen din (og evnen til å tjene penger på nettet) avhenge av styrken til dine klientforhold, og hvor godt du er i stand til å inngå meningsfulle partnerskap.

11. Blogg ofte

Målet med å ha et nettsted som viser dine ferdigheter er å tiltrekke og konvertere nye kunder. Hvilken bedre måte å øke antallet potensielle nye kunder som kommer over nettstedet ditt enn å lage blogginnhold av høy kvalitet som posisjonerer deg som en ekspert innen ditt felt?

Til å begynne med, sikte på å lage ett eller to dybdeblogginnlegg per måned, rettet mot å gi virkelig nyttige løsninger som potensielle kunder kanskje søker etter. Merk: Det betyr at du kommer til å skrive for et publikum av kundene dine, ikke andre personer i feltet ditt.

Når de oppdager innholdet ditt og får litt gratis verdi fra deg, vil du naturligvis være på topp om de er klare til å leie ut for mer inngående hjelp.

Jeg startet de fleste frilanskontraktene jeg har fått i løpet av det siste året ved å nevne et selskap i et vellykket blogginnlegg på nettstedet mitt. Etter å ha publisert det grundige innlegget mitt om alle de beste sideforretningsideene (åpnes i en ny fane), brukte jeg mye tid på å nå ut til en nøye utvalgt person ved hvert merke eller nettverktøy jeg nevnte, og spurte om jeg siterte dem riktig i innlegget.

De fleste av dem skrev tilbake enten for å bekrefte eller tilby et forslag, som deretter ga meg en mulighet til å enten pitche et gjesteinnlegg, be dem dele innholdet mitt med publikum på sosiale medier, eller åpne døren til en potensiell markedsføringskontrakt.

Bloggen min har vært min desidert høyeste avkastningsmarkedsføringskanal for frilansvirksomheten min.

12. Gjesteinnlegg på relevante bransjeblogger og publikasjoner

Når du først har en nettside som fremhever dine evner og tydelig kommuniserer at du tilbyr frilanstjenester, er en av de mest effektive måtene å øke din online synlighet ved å få publisert innhold på bloggene og publikasjonene der dine potensielle kunder bruker mest tid.

Markedsføringsguru og konsulent Neil Patel deler ofte om de enorme kontraktene han får for virksomheten sin ved å publisere over 100 gjesteinnlegg per år (åpnes i en ny fane).

Selv om du starter i en mye mindre skala, ikke undervurder den umiddelbare fordelen ved å få innholdet ditt vist på blogger og publikasjoner som kan lede hundrevis eller til og med tusenvis av nye besøkende til nettstedet ditt.

I løpet av mindre enn ett år har jeg vært i stand til å publisere innleggene mine på Entrepreneur, Inc, Business Insider, HubSpot og dusinvis flere publikasjoner ved å lage innhold av ekstremt høy kvalitet og utnytte mine pitchingsevner. Denne økte synligheten har hatt en direkte, positiv innvirkning på virksomheten min.

You may also like...

Legg igjen en kommentar